Over Glas & Glas

Ik ben een glazenier in hart en ziel. Een gepassioneerde ambachtsvrouw, dat ook. Ik heb een hoofd dat nooit stilstaat, ben een harde werker en zie in alles schoonheid. Zelfs als iets op het eerste zicht banaal of alledaags lijkt, kan ik er heel makkelijk schoonheid in ontdekken. Alles is mooi, het hangt er maar vanaf hoe je ernaar kijkt.

Ik rolde compleet toevallig in het ambacht van de glaskunst.

Na een jaar biomedische wetenschappen in Gent besefte ik dat ik een totaal andere richting uit moest en waagde ik mijn kans in een meer kunstzinnige richting. Ik deed een theoretisch ingangsexamen voor de restauratieopleiding aan de kunstacademie in Antwerpen en kwam voor een jurypanel terecht. Welk soort restauratie ik zou gaan aanvatten, ik had nog geen idee! Tot iemand van het panel opperde: “Ah, jij bent van Mol afkomstig, dan ga jij zeker starten in de richting Glas?” (Glaverbel in Mol was één van de grootste glasbedrijven in België in die tijd.) Ik heb dan maar “ja” geantwoord en dat was dat.

De opleiding lag me en ik ontdekte de wondere wereld van glas. Ik vond in de laatste maand van mijn studie al werk in een glas-in-lood-atelier maar na een tijd hield ik me er meer bezig met calculaties en restauratiedossiers dan met het handwerk in het atelier. Dit gaf me geen voldoening. Een studiegenoot kwam voor hetzelfde bedrijf werken en nadat we er samen ons ding niet vonden, stapten we op. Glaspunt werd geboren, een winkel/atelier in Antwerpen. Ook al was de combo van winkel, klantencontact en restauratie voor mij ideaal, na zeven jaar besloot ik met pijn in het hart de stekker eruit te trekken… de zaak bleek niet rendabel. Ik had er veel geleerd; wat zorgt voor mijn werkgeluk en wat vreet energie.

Na nog een jaar te hebben gewerkt in een groot glas-in-loodatelier in Tilburg besloot ik voor mezelf te beginnen en me te focussen op het maken van een eigen website mét online winkel, gecombineerd met verkopen op Etsy: een wereldwijd online verkoopplatform. Na een bezoek aan mijn broer in Arizona, geraakte ik geïnspireerd door cactussen. Nadat ik er enkele op Etsy had geplaatst, kreeg ik een mail van het hoofdkantoor om een exemplaar op te sturen. Ik werd er als favoriet uitgekozen en kreeg massa’s exposure. Mijn aantal volgers klom gezwind, bestellingen vanuit (vooral) Amerika volgden. De geleverde kwaliteit en de positieve reviews deden de rest.

De meeste mensen denken nog steeds aan kerkramen als ze glas-in-lood horen. Maar het is zoveel meer dan dat! Glaskunst is aan een ware revival bezig, met Amerika op kop. Ik wil glas-in-lood op een eigentijdse manier terug introduceren. 

Ik heb werk met een strakke, geometrische insteek én kunstwerkjes met een bloemige, meer krullige kant. Ik zie ze beiden graag, het maakt mijn klanten ook divers. Het hergebruiken van glas uit oude ramen, deuren en koepels is één van mijn stokpaardjes: net het zo veel mogelijk verwerken van de kleinere stukken glas die overblijven na het maken van een glas-in-loodraam. 

Ik maak enerzijds kunst op maat van de klant, dat kan gaan van kleine werkjes tot grote ramen in glas-in-lood. Ik luister goed naar mijn klanten, tracht alle verwachtingen in te lossen en werk efficiënt en snel. Anderzijds fabriceer ik wat er in mijn creatieve hoofd komt bovendrijven. Vrij werk, zo je wil.

Alles tot in de puntjes afgewerkt. De volledige controle houden over de kwaliteit; van ontwerp over uitvoering tot inpakken en versturen…ik doe het allemaal zelf. Zo heb ik het graag.

Al hou ik van het nummer ‘heart of glass’ van Blondie, mijn hart is niet zo broos. Ik steek de fragiliteit liever in mijn werk, groot of klein.

Ik zeg wel eens dat glaskunst beter is dan een schilderij. Het verandert mee met de lichtinval, je wordt instant gelukkig van het licht dat door het gekleurde glas komt piepen. Glas met een glimlach, zoiets. 

Noor